שינויים פוליטיים ב2024

פנייה של מדינת ישראל השתנו החל משבעה באוקטובר, אז אירעה מתקפת טרור רצחנית של מחבלי חמאס שרצחו, חטפו ואנסו בתושבי הדרום ובבאי מסיבת ה"נובה". לאור כל אלו בחלק רחב מהציבור הופנתה ביקורת לא קטנה באשר לתפקודה של הממשלה לפני תחילת מלחמת חרבות ברזל וגם לאחר שנפתחה המלחמה. כך או כך ממשלת ישראל תצטרך לעבוד קשה גם מבחינה אלקטוראלית וגם מבחינה מעשית, על מנת שאמון הציבור יחזור אליהם.

ימין ממלכתי והלאה

השינויים הפוליטיים בשנת 2024 במדינת ישראל, כוללים לא מעט תזוזות לא רק משמאל אלא גם מימין. בפינה הממלכתית נמצאים בני גנץ, איזנקוט ועד לא מזמן גם חבר הכנסת גדעון סער https://newhope.org.il/ , כאשר השלושה חברו אל ממשלת הימין שמונה נכון לימים אלו 64 מנדטים. השלושה חברו על מנת להעניק מנדט רחב יותר לממשלה בזמן המלחמה, אך הדבר הוביל להיפרדות של גדעון סער שהוביל את תקווה חדשה מהסיעה של בני גנץ "כחול לבן". ההיפרדות של השניים הובילה ליציאה של גדעון סער מהקבינט המצומצם, אך גם לערעור של מה שנקרא בפי רבים, הימין הממלכתי.

כמעט מאותו הצד בדיוק עומדת לה ממשלת ימין, המורכבת מעוצמה יהודית, הליכוד והסיעות החרדיות. למרות ההבטחות של רבים מהם להובילה בטוח של ממשלת ימין, מצטברות עוד ועוד ביקורות בנוגע לתפקוד של הממשלה אשר נחשבת לימין ביותר מזה שנים. אחת הביקורות שהושמעו הייתה על שתיקה רועמת של מפלגת הציונות הדתית בכל הקשור למתווה הגיוס, כאשר המפלגה מייצגת ציבור רחב אשר נלחם בעזה ואף רושם מספר גדול של חללים.

המפה השמאלית בישראל

לאחר הקמת ממשלת הימין בגודל של 64 מנדטים, מפלגות המרכז והשמאל ספגו מקשה לא קטנה, עם זאת מאז פרוץ המלחמה נדמה שקיימת רוח חדשה שמרוממת לא רק את המצביעים הוותיקים אלא גם את המתמודדים החדשים ישנים. אחת הידיעות היא על שני מועמדים חדשים למפלגת "העבודה", הראשון הוא יאיר גולן ואבי שקד. יאיר גולן מגיע ממפלגת מרץ, אבל אחרי שפתיחת מלחמת חרבות ברזל היה נוכח בשטח ואף לקח חלק בפינו פצועים, נדמה כי קרנו עלתה בחלק מהציבור הרחב ולא רק זה המשתייך לשמאל.

לעומתו אבי שקד שמגיע מעולם העסקים, משתייך למשפחת שקד שלקחה חלק עצום בבנייה של מדינת ישראל. עם זאת שקד מבקש להביא בשורה רעננה, כזו שמאחדת לא רק את מפלגות השמאל אלא גם מבקשות להביא את קולו של הבוחר הערבי במדינת ישראל שהוא על פיו שווה לכ-30 מנדטים.