שבר בכף היד

בעיות אורטופדיות עלולות לא פעם לחזור פעם אחר פעם, לעיתים בגלל תחזוקה לקויה לאחר החלמה ולעיתים בגלל מחלות נלוות כמו אוסטיאופורוזיס. אך פציעות כמו שבר בכף היד עלולות לקרות עכב נפילה וניסיון של הנפצע להגן על פניו בעזרת ידו, מעין אינסטינקט טבעי ומובן לחלוטין המתקיים לרבות בפעילויות ספורטיביות כמו חבלות סקי, משחקי כדור ולעיתים אף בתאונות דרכים. טיפול נכון בשבר בכף היד דורש הערכה ואבחנה מהירה ככל הניתן, על כן מומלץ להכיר את התסמינים השונים בעת שבר בכף היד ולטפל במהירות האפשרית על מנתת לטפל בשבר בצורה נכונה ומדויקת לו.

תסמינים ודרכים לזיהוי

שבר בכף היד מביא עימו מנעד של תסמינים שונים, הם יכולים להתגלם ככאב עז בעת הנעה של אצבעות היד או שורש כף היד, לרגישות מוגברת באזור השבר, סימני חבלה קשים, עיוותים, הגבלה של תנועה, תחושת נימול ובמקרים מסוימים אפילו תחושת קור. במרבית המקרים פגיעות אלו מטופלות לראשונה על ידי מוקד חירום ואיתו תתקבע היד או האזור הפגוע ותתבצע הדמיית רנטגן בכדי למקם את השבר.  עם זאת קיבוע זה איננו מספיק ולאחר טיפול זה יש להגיע אל רופא כירורג כף יד, אשר יוכל להבין את מנגנון הפגיעה, את אופי השימוש שלה(בין אם היד השולטת או לפגיעה במשך עבודה סבירה). לצד בדיקה זו מומלץ לבצע גם בדיקת CT על מנת לראות בצורה ברורה יותר את עומק השבר, ובמידת הצורך גם ביצוע MRI שיעניק אינפורמציה קריטית בנוגע לחבלות של גידים ושרירים.

דרכים לטיפול בשבר בכף היד

קיבוע במוקד חירום הינו חשוב וקריטי להמשך הטיפול, עם זאת לאחר פגישה עם כירורג יתבצע קיבוע לעיתים מחודש על ידי רופא מומחה. פעולה זו עלולה להכאיב, שכן קיבוע על ידי רופא מומחה תעשה על מנת לאחות את השבר על ידי קיבוע הגפה בגבס למשך של שישה חודשים. עם זאת במקרים מסוימים הגבס יתקשה לשמור על קבוע מדויק, ובמקרים כאלו יזדקק המטופל לעבור ניתוח לקיבוע קבוע של השבר.
קיבוע זה ייעשה לעיתים בעזרת מסמרים, פלטה לקיבוע האזור בעזרת ברגים, אך מעל לכל הטיפול ייעשה בהתאם לסוג השבר.